top of page

הזכות לעשות טעות"- אילן בראון

  • תמונת הסופר/ת: Ilan Braun
    Ilan Braun
  • 10 באוק׳
  • זמן קריאה 2 דקות

 

ree

🪑 סיפור המקרה

דפנה, מנהלת שרשרת האספקה, עמדה נרעשת מול המנכ"ל ואמרה:" אני מצטערת. הטעות התרחשה במחלקה שלי  ואני לוקחת עליה אחריות מלאה."

הכמות שהוזמנה מחו"ל הייתה אמורה להיות 1,500 יחידות בלבד. אבל בגלל שגיאת הקלדה  ספרה אחת מיותרת, אפס במקום רווח  נשלחה הזמנה ל־15,000 יחידות.

זה היה רגע של שקט טעון. הדפים רעדו בידיה. היא לא נשענה על הכיסא. רק עמדה. כאילו מחכה לפסק דין.

"הנושא התגלה רק אתמול, כשקיבלנו עדכון שההזמנה מוכנה למשלוח ."היא עצרה לרגע, ואז המשיכה בקול רועד:" זו המציאות. ובטרם תתפרץ ותשחרר את כעסך, אני מבקשת להתפטר. אני לוקחת אחריות אישית מלאה על הנזק שנגרם, ומוכנה לשלם את המחיר."

היא הסתובבה לעזוב את החדר, אך אז נשמעה קריאה חדה מצדו של המנכ"ל: "עצרי! נראה לך סביר שאאפשר לך לצאת מהאירוע הזה בצורה פשוטה כל כך? אם תעזבי  מישהו אחר יקלוט אותך וייהנה מהתובנות שלמדת בעקבות הטעות שלך. אני שלמתי את המחיר  והוא יצא נשכר. יש בזה הגיון לדעתך?"

דפנה מחתה את דמעותיה. היא עמדה מסומרת במקומה. המנכ"ל התקרב ואמר בקול שקט אך נחרץ: "בימים הקרובים את תובילי תחקיר מלא. תנתחי את האירוע, תגזרי ממנו לקחים, ותעבירי את התובנות בכל המחלקות – כדי שמקרה כזה לא יחזור.סיימנו את הפגישה." והוא לא הוסיף מילה.

 

🔍  תובנות

1.  טעות אינה פגם  היא מנוע למידה ארגונית. ההבדל בין כישלון הרסני לטעות בונה הוא בנכונות הארגון ללמוד. דפנה לא הסתירה ולא האשימה היא נטלה אחריות. זהו רגע של בגרות מקצועית, לא של כישלון.

2.   תרבות ארגונית נבחנת ברגעי השבר, לא ההצלחה

המנכ"ל יכול היה "להוריד את הגרזן", אך בחר להפוך את המשבר לכלי למידה. זו לא רק מנהיגות, זו אמירה ערכית: טעויות הן מרחב לתיקון, לא פתח להדחה.

3.  התפטרות איננה תמיד אחריות  לפעמים זו בריחה , דווקא כשהאחריות כבדה, הפיתוי לעזוב גובר. מנהיגות אמיתית נמדדת ביכולת להישאר, להתמודד ולהוביל תיקון. 

4.  התגובה לטעות מעצבת את זהות הארגון

ארגון שמלווה טעות במקום לנפנף בה, מנסח זהות ערכית .אנחנו לא מחפשים אשמים  אנחנו מחפשים אחריות.

5.  הזכות לטעות תשתית לצמיחה ארגונית

זו אינה “חנינה”, אלא אסטרטגיית פיתוח. כשמנהלים אותה נכון, היא יוצרת שקיפות, אמון ויוזמה; כשהיא נדחקת, היא מולידה הסתרה ופחד.


🧭 סיכום

הסיפור מציג תרבות ארגונית מבוססת למידה וצמיחה. במקום להעניש, המנכ"ל בחר לשמר ידע ולבנות אמון.זו מנהיגות שאינה סלחנית  אלא אסטרטגית. הזכות לטעות איננה רשות לשגות – היא תנאי הכרחי להתפתחות ארגונית בריאה.

 

🔖

 

 
 
 

תגובה אחת

דירוג של 0 מתוך 5 כוכבים
אין עדיין דירוגים

הוספת דירוג
יניב אלטרס
יניב אלטרס
15 באוק׳

תודה אילן!

לייק
bottom of page