top of page

מה הקשר בין פנאי ובין התפתחות קריירה - הרצאתה של אושיק פלר גיל

בהרצאתה אושיק פלר גיל מביאה גישות עכשוויות בייעוץ להתפתחות קריירה ומציגה מחקרים בתחום. השילוב בין מתודולוגיות ייעוץ קריירה לבין פנאי הוצג באופן פרגמטי. אושיק מתארת כיצד אנחנו, כיועצים ארגוניים יכולים להרחיב את המענה שלנו לסוגיות שמנהלים ועובדים מעלים, באמצעות התייחסות ייחודית ומעשירה לפנאי.







בהרצאתה אושיק פלר גיל מביאה גישות עכשוויות בייעוץ להתפתחות קריירה ומציגה מחקרים בתחום. השילוב בין מתודולוגיות ייעוץ קריירה לבין פנאי הוצג באופן פרגמטי. אושיק מתארת כיצד אנחנו, כיועצים ארגוניים יכולים להרחיב את המענה שלנו לסוגיות שמנהלים ועובדים מעלים, באמצעות התייחסות ייחודית ומעשירה לפנאי.  

 

מה זה פנאי?

כשמדברים עם אנשים על פעילות פנאי – אנחנו מתכוונים לזמן שהוא לא עבודה, ולזמן שהוא לא עבודה בשכר, לא כזה שאנחנו תחת מחויבויות ומטלות של החיים, ויש כאלה הרבה. הכוונה היא לפעילות לא כפויה, שאנחנו עושים מתוך בחירה והחלטה שלנו, לא מתוך צורך הכרחי (כי עבודה חייבים בשביל להתפרנס, לבשל ולנקות את הבית צריך כדי לחיות...) בזמן החופשי ובחלל מסוים.


חסמים

כשמדברים על אנשים על פנאי במובן הזה הרבה פעמים עולה התנגדות, ההתנגדות הזו כוללת כל מיני חסמים – שורת החסמים היא די קבועה. אנשים יגידו אין לי זמן, אני קבורה תחת מטלות החיים, אין לי כסף כי לנגן בפסנתר או אפילו לרכוב על אופניים עולה כסף, אפילו – אני לא יודע איזה פעילות מתאימה לי, מעולם לא היה לי משהו שרציתי לעשות, לפעמים זה אפילו משהו שאנחנו לא מרשים לעצמנו לרצות – כי מה פתאום לפנות סתם ככה זמן או כל משאב אחר שיש לי בשביל פעילות פנאי, מה? אני בפנסיה? אני איזה עשירה גדולה שמחפשת מה לעשות עם הזמן והכסף שלה? והרבה פעמים אנשים לא עוצרים בכלל לבדוק אם החסמים האלה הם אמיתיים או שנובעים מכל מיני פרדיגמות שאנחנו מסתובבים איתן ולא באמת בדקנו את הנכונות שלהם – כי להרבה מאוד מהחסמים האלה יש המון תשובות מצוינות – בעצם לכולם. כי יש המון דברים שאפשר לעשות והם לא דורשים שום השקעה כספית, וזמן – זה עניין אישי שלי מה אני עושה עם השעות שלי – רואה טלוויזיה או משהו אחר, וחוץ מזה חיים תמיד הם לא שחור לבן – זה לא או שעתיים ביום או בכלל לא, אפשר למנן את זה בהתאם לחיים שלי, לתקופה הספציפית שאני נמצאת בה וכו וכו. 


נורמות בעולם המודרני –

מעל לכל אלו עמודת התפיסה שכולנו צריכים לעשות את הדברים הנכונים, העבודה הנכונה, הלימודים הנכונים, כדי להגיע למקומות הטובים והנכונים, לחיים שיש בהם תפיסות על רמת חיים, רווחה כלכלית ואישית וכו, תרבות קפיטליסטית מפותחת, ובתוך אלו – פעילויות פנאי למיניהן הן לא הכרחיות, זה לא צורך הכרחי. 

לחץ שחיקה וזפזופ בין פעילויות מזדמנות – אחת התוצאות של חיים כאלו היא כמובן שחיקה, לחץ, עייפות, ומה שרבים נוטים לעשות זה לצאת לחופשה מעת לעת כדי לשאוף אוויר, לנשום מחדש, להיפגש עם חברים, איזה שהוא זפזופ כזה או אחר בין פעילויות פנאי מזדמנות ולא קבועות.

רוברט סטיבנס – פרופ' לסוציולוגיה, שהוא חוקר הפנאי החשוב ביותר בעולם, פיתח תיאוריה בנושא פנאי, כתב אינספור ספרים ומאמרים בנושא הזה, ואפילו היה אחד מהמייסדים של האגודה הבינלאומית לפנאי. סטיבנס מדבר על זה שיש כמה סוגים של פנאי: פנאי מזדמן, פנאי פרויקטלי, פנאי רציני.


איך פנאי קשור לקריירה?

הוצגו גישות התאמה ותיאוריות רחבות והתפתחותיות בהתפתחות קריירה. מפארסונס ועד הולנד.

במפגש התנסנו ב- 3 כלים פרקטיים: 1. פנאי מתקופת הילדות 

2. מודלים והשראה

3. חקירה בסערה

 

ראינו איך אנחנו יכולים להשתמש בהם בתהליכי ייעוץ בארגונים. בהרצאתה אושיק אפשרה למשתתפים לבצע רפלקציה על נושא הפנאי בחייהם והבנת הקשר ההדוק שבין פנאי וקריירה.

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page