top of page

סוד ההצלחה טמון ב"למה": תקשור החזון והשראה של האב המייסד -סיפורה של אגודת יד שרה - יעקב ויטנברג

      

יעקב ויטנברג




המאמר נכתב בהשראת ספרו המרתק והמיוחד של  Simon Sinek "הצלחה מתחילה עם ה - WHY כיצד מנהיגים גדולים ועסקים מצליחים לעורר השראה ופעולה".                                

    

1.  הרצון להיות כמו או לחקות את...

לפני כמה שנים פנתה אלי אשתו של שר ידוע שהייתה לה עמותה קטנה ובה חנות יד שניה לבגדים משומשים שניתנו כמעט חינם למשפחות נזקקות.  בקשתה שאיעץ לה בדומה לייעוץ שאני נותן שנים ליד שרה במטרה להרחיב את העמותה שלה, שתהיה מצליחה וגדולה ובעלת מוניטין כמו יד שרה.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שעמותות שונות פנו אלי שאסייע להם לגדול ולהצליח כיד שרה.

והתשובה שהשבתי: "אוכל בקלות יחסית לשפר הישגיכם אך לא בטוח שאוכל להביא אתכם לחוש כי הצלחתם". כי לחוש הצלחה יש צורך בעוד משהו בסיסי ומשמעותי בתרבות הארגון יותר מאשר הישגים. קשה יותר ליועץ ארגוני לקדם תחושת הצלחה. לכך אתייחס במאמר זה.

ישנן עמותות וארגונים רבים שעושים עבודה טובה מגיעים להישגים, נותנים שירותים איכותיים אך עדיין חשים שאינם מצליחים.

הארגונים האלה עושים היטב את ה"איך" משתמשים בשיטות השונות, בכלי ניהול, בשיווק, בתמריצים להשיג את "המה", כלומר לקדם את השירותים והמוצרים שלהם. 

סיימון סינק בספרו מצייר 3 מעגלים. במרכז המעגל הראשון והחשוב במעלה מעגל "הלמה" הארגון קיים? כלומר החזון שלו; המעגל השני הוא מעגל "איך", המפרט איך מתכוונים להשיג את "הלמה" והמעגל השלישי הוא "המה", כלומר, מהם המוצרים והשירותים שהארגון מציע כדי לממש את הלמה.

לפי הסדר: למה-איך-מה

 

2. המהות והחשיבות של "הלמה"

לא תמיד ברור, ידוע, ומוכר עד הסוף "הלמה" של הארגון. מה מקור ההשראה שהוא מזין לאורך ימים למתנדבים, לעובדים, ללקוחות ולתורמים. למה הם עושים את מה שהם עושים?

בארגונים פחות מדברים בשגרה על התכלית, המטרה או האמונה העומדת בבסיס קיומו. במילים מוכרות לנו יותר היועצים, פחות עוסקים בתקשור מהות החזון וערכי הליבה והגשמתם בשגרה היום יומית. פחות שואלים ועוסקים בשאלה למה אנחנו קיימים?

מה מביא את 8,000 המתנדבים ב'יד שרה' להגיע 6 ימים בשבוע להתנדב? למה אכפת להם? 

סימון סינק קורא ל-3 המעגלים (למה-איך-ומה) כאשר הם מאוזנים, כ"מעגל הזהב". 

העתקה או חיקוי של שיטות, תהליכים שירותים ומוצרים מארגון מצליח -של מה שהוא עושה או איך הוא עושה זאת אינה מספיקה. יש משהו נוסף שקשה לתאר או להעתיק אותו. אנו לא קונים או צורכים רק את מה שהארגונים עושים-שירותים ומוצרים. אנחנו קונים בעיקר את" הלמה" שבגללו ארגונים או אנשים עושים את מה שהם עושים. אנשים לא קונים רק את מה שאתה עושה אלא למה אתה עושה אותו. 

מה שעושה את ההבדל הוא החזון ומערכת ערכי הליבה המוטמעים בכל פעולה ונושא שבשגרה. חזון יד שרה "ארגון מתנדבים ארצי של חסד, נתינה וערבות הדדית לקדם הצלת חיים, שיפור איכות חיים, בריאות פיסית ונפשית וחיים של כבוד, של אנשים בסביבתם הטבעית מיועד לכלל הציבור מבוסס על שירות איכותי מכל הלב, יזמות וחדשנות ארגונית".

הלמה נוגע בלב וברגש ("במוח הימני") ואילו המה והאיך בהגיון ("במוח השמאלי) וזה שיוצר את ההבדל. ראה גם סידרת מאמרי על חשיבה ופעולה מ"המוח השלם-"WHOLE BRAIN"   

 

3. החזון וערכי הליבה של יד שרה

ערכי הליבה של משפחת יד שרה חרוטים בעשייה, הנעה לפעולה, מכוונים ליישום ולא למסגור (על הקיר). הם חלק מהלמה של יד שרה. ארגונים ציבוריים אמורים לעשות צדק יד שרה צדקה ונתינה מכל הלב.

מימוש הערכים ביום יום הם בסיס קיומה של ערבות הדדית וסולידריות, חמלהף חסד וצדקה, אהבת האדם, יושרה, שירות ללא ביורוקרטיה, התייחסות לאדם השלם וצרכיו.


 4. ערך הנתינה 

בכל מפגש חוזר מייסד העמותה כמו גם המנכל על החזון ובעיקר על ערכיו. בנוסף המייסד, המנכ"ל ואחרים בהנהלה מחזיקים ומתפעלים בעצמם כדוגמה אישית וכהשראה גם היום אחרי 45 שנים סניפי השאלה בביתם הקטן, גם שהארגון גדל וצמח ל-123 סניפים.

השירות אינו סיסמה אלא תודעה עמוקה להמשיך ולשרת גם שהסניף סגור 24   שעות ביממה. המסקנה היא שהשירות חייב לשלב בין החוויה הרגשית ו"הלב" לבין "הראש" - בכל הקשור לנתונים זמני תגובה ומדדי שירות אחרים. כאשר הלב קודם לראש.

יד שרה בהובלת מייסדה והמנכ"ל אימצו הלכה למעשה בעבודתם ובעבודת אלפי המתנדבים את ערך הנתינה על משמעויותיה והשלכותיה הממשיים. נר לרגליהם: בעשייה ובדיאלוגים הרבים שהם מקיימים עם צעירים ומבוגרים יהודים ולא יהודים הפוקדים את יד שרה מכל העולם והארץ. הם חווים את "חווית הנתינה" במלוא עוצמתה במיצג רב חושי המתאר מסע של עשייתה בעבר, בהווה ולעתיד, חוויה נוגעת ללב וממחישה את החזון וערכיו.

רונלד ריגן, נשיא ארצות הברית, אמר: "מהשגת דברים ניתן לחיות אך נתינה היא זו שנותנת טעם לחיים. כאשר אנחנו נותנים אנחנו אוהבים, אהבה פרושה אכפתיות".

ביד שרה אמונה עזה בתרגול 'שרירי הנתינה'. אמונה כי נתינה היא מרכיב חשוב בשיקום החברה בישראל' היא ערך חינוכי. הנתינה היא גשר בחברה ישראלית המשוסעת. במשפחת יד שרה הנתינה היא אופן חשיבה, תרבות ודרך חיים. הציווי ו"אהבת לרעך כמוך", קורא לנתינה מרבית, נתינה רגשית מעומק הלב, מילה טובה, חיוך או כתף להישען עליה, רגישות גבוהה לזולת והחשיב שלא מתוך לקבל פרס. 

אנו מאמינים שהנותן עובר בעצמו תהליך של זיכוך עצמי, התחשבות בזולת, תשומת לב למה שחסר לזולת וכיצד ניתן לשמח אותו או לסייע לו. לכל זה השפעה עצומה על הפנימיות והתפקוד של המתנדב. נתינה ותרומה היא בראש ובראשונה עבור הנותן. 

כשאני מענק לזולת דבק בו משהו ממני. פעולת הנתינה יוצרת זיקה בין אנשים ומרבה אהבה בליבם. החשוב הנחלת ערך זה לכל המתנדבים: בהדרכה, כנסים, ימי עיון, פרסים, ציונים לשבח, ברשתות הפנימיות של הוואטסאפ, שם מפרגנים מתנדבים מהשורה ומנהלים זה לזה, מעודדים על פעולות יוצאות דופן שלנתינה מעל ומעבר.

 

 5. ערך המשמעות ותחושת השייכות בהתנדבות ביד שרה

ההנהלה והמנהלים משקיעים רבות ביצירת משמעות בערך ההתנדבות ביד שרה לנותן ולמקבל. יד שרה מאמינה שאושרו של המתנדב = משמעות +הנאה. המשמעות היא 80% וההנאה היא 20%. כדי שעבודת המתנדב תהיה משמעותית אנחנו שואלים אותו: מה אתה אוהב לעשות? במה אתה טוב במיוחד? ורק אז מגדירים מה מצפים ממנו.

הקניית תחושת השייכות ביד שרה מתחילה מתהליך הקליטה, דרך צפייה ב"חווית הנתינה" -מיצג ויזואלי רב חושי ומושקע הנוגע ברגש, בלב, במהות העשייה ביד שרה. נותן בעיקר מענה לשאלה למה אנחנו קיימים? המייצג מסע חוויתי דרך סיפורים אישיים נוגעים ללב ומעבר בין עשרות התחנות והשירותים המקנים את ההרגשה שאתה תורם למשהו גדול ממך ומשמעותי יותר.

"חווית הנתינה" ממחישה את הנרטיב מאחורי עולם החסד של יד שרה. כל מתנדב מקבל הערכה, אהבה, שותפות, עניין, אתגרים, סיפוק, הקשבה, יכולת להשפיע ומאידך אפשרויות לתרום מחזקותיו, מהאנרגיה, ומהנתינה ומתשוקתו. זה מהות הדיאלוג בין המתנדב, נותן השירות, הפונה והתורם.

ערכים אנושיים אלה ואחרים נותנים מענה לצורך האנושי של כל מתנדב להיות שייך, מחובר ובטוח. זאת ההרגשה של כל מתנדב ביד שרה שחווה את אשר כולם סביבו חולקים, את אותם הערכים והאמונות של האגודה. כבני אדם ובמיוחד מבוגרים אנחנו משתוקקים לתחושה הזאת של שייכות ותרים אחריה.


 6. בהירות הלמה של יד שרה

יד שרה לא חיקתה ארגון אחר שקמה. היא הייתה היחידה והראשונה מסוגה שנים רבות. אחריה קמו עמותות דומות שניסו לחקותה בשירותים ובמוצרים אך לא בלמה שלה. יד שרה מבדלת עצמה מהדומים לה. נמצאת תמיד צעד אחד קדימה. מבינה שיצירת נאמנות של מתנדביה, לקוחותיה ותורמיה אינה רק בגלל איכות או מחיר אלא מחיבור ללמה המתוקשרת מהמנהיגות שלה המעוררת השראה. 

כשהלמה ברור קל לגדול ולצמוח לאורך 45 שנים. שנים בהם יד שרה ממחישה את עומק עשייתה ואת עומק הלמה שלה. תמהיל מנצח של ערכי ליבה מתוקשרים, חידושים והמצאות להתאמת שירותים אישית לפונה ייזום מתמיד של שירותים חדשים, פטנטים והמצאות לפתרון בעיות של פונים שונים. אהבת האדם, תחושת משפחה, גמישות והטיה לפעולה הנובעים מהשראה של המייסד.

 

הלב ותחושות הבטן שלנו המתנדבים הם המניעים אותנו גם לנסות דברים חדשים. האמונה הנצחית במשהו גדול וטוב יותר היא שמניעה את התנהגותנו.

בהירות הלמה - המנהיג ואחרים צריכים לדעת לנסח למה הארגון קיים מעבר למוצרים ולשירותים שלו. אם הם לא יודעים זאת ולא יודעים לתקשר זאת כיצד כלל העובדים, המתנדבים ידעו את הלמה.

מייסד יד שרה 24 השעות ביממה, 45 שנים, "אוכל ושותה" ומדבר רק על יד שרה. ממשיך גם היום בכל הזדמנות: טקס, חג, אירוע, והרצאה לתקשור את הלמה.

העקביות של כל מה שאתה עושה ואומר צריך להוכיח את מה שאתה מאמין בו והפעולות שבהן אתה פועל כדי לממש זאת. מה הן התוצאות של הפעולות האלה. כל מה שאתה אומר ועושה צריכים להיות עקביים. כשיש עקביות אנשים יראו ויאמינו.

הצורך להיות אוטנטי הוא חלק "ממעגל הזהב" כל מה שאתה אומר ועושה נכון להנהלה ולעובדים.


7. יצירת אמון

כאשר אנחנו חשים אמון בארגון ואנשיו אנחנו בוטחים בהם גם כאשר הדברים משתבשים. אמון מתחיל להופיע כשיש לך תחושה שאדם אחר או ארגון מונעים על ידי הדברים שאינם רק הרווח שיפיקו. האמון מגיע מתחושת ערך אמתית. אתה לא יכול לשכנע באופן רציונלי שיש לך ערך בדיוק כפי שאינך יכול לשכנע משהו לתת בך אמון. אתה יכול "להרוויח", אמון על ידי תקשור והוכחה שאתה חולק אתו את אותם הערכים והאמונות.

מכאן החשיבות לדבר על הלמה שלך, להוכיח אותו על ידי מה שאתה עושה שוב ושוב ה -איך לממש אותן. כאשר כל ה-3 הללו מאוזנים התוצאות מאוזנות מושג כבוד, ואמון.

 

מניפולציות אפקטיביות אך לא מבטיחות נאמנות.  במגזר העסקי מורידים מחיר או מציעים שירותים נוספים. אנשים יקנו את המוצר אך לא יהיו בהכרח לקוחות נאמנים. נאמנות משמעה שאנשים מוכנים לסבול קצת אי נוחות או לשלם בתוספת מחיר כדי לעשות אתך עסקים. אפילו לסרב להצעה טובה יותר ממשהו אחר. תפקידך כארגון מתנדבים למצוא את האנשים שמאמינים במה שאתה מאמין בו.

לכן לא כל עובד או מתנדב מתאים ליד שרה. מי שלא מתחבר ללמה של יד שרה לא יישאר לאורך זמן בארגון. יד שרה חוזרת ומתקשרת למתנדביה ועובדיה ואף ללקוחות ובעלי עניין אחרים את ה"למה" המבוטא בחזון וערכיו שהוסבר קודם, שלה ולא רק את שירותיה.


8. תפקיד המנהיג בהעצמת הלמה 

מנהיגים דגולים חיים בבהירות את הלמה שלהם. אמונה עקבית בתכלית או במטרה גדולה מהם. 

מה שמפיח התלהבות ב-7000 המתנדבים ביד שרה זו ההשראה, האופטימיות הנצחית של המייסד שתמיד סבור שאפילו את הבעיה הכי מסובכת ניתן לפתור. להניע על ידי בונוסים, קידומים, "גזרים ומקלות" כמו בכל שאר המניפולציות המושג הוא רק לטווח הקצר.

אנרגיה של הנהלה ומנהלים עשויה להלהיב, אבל רק כרסמה של המנהיג יכולה להפיח נאמנות.  

מה שמפיח במתנדבים השראה זו התכלית למענה אתה בא לעבוד. הלמה שלנו, התכלית, המטרה או האמונה היא שמניעה אותנו.

מטרה של מנהיגות יד שרה להפיח באנשים השראה לעשות את הדברים שמפיחים בהם השראה. 


9. הישג לעומת הצלחה

הבחנה יפה של סינק: הישג הוא משהו מוחשי מוגדר בבהירות ומדיד כמו מטרה או יעד. קל להראות נתיב להגיע אליו. הישג קשור בהשגת "איך" ו"מה"

הצלחה-זו הרגשה או הוויה שקשה להראות נתיב להשגתה.  תחושה בלתי מוחשית של הצלחה שהיא חמקמקה. הצלחה מגיעה כאשר אתה   רודף בברור אחר ה"למה". הצלחה באה לידי ביטוי כשמתעוררים מידי יום אחר יום במרדף בלתי נגמר אחר הלמה. ההישגים משרתים אותנו כי אנחנו בדרך הנכונה. הצלחה מונעת מתשוקה שמביאה אותנו לעשות גם דברים לא הגיוניים במיוחד. התשוקה הזאת למשהו גדול מאתנו מניעה אותנו. זו תחושה משכרת ומרגשת שיכולה להשפיע גם על אחרים ומסתמכת הרבה על תחושות בטן. התשוקה בלבד אינה מספיקה היא זקוקה למבנה וסדר ארגוני. כיועצים ארגוניים אנו מכירים היטב את ההבניה של ארגון באמצעות: מבנה הארגוני, מטרות, יעדים, אסטרטגיה, תהליכי עבודה, נהלים, מדדים ונתונים אמפיריים. 


10. הקושי לשמר את הלמה בארגון גדול

הסכנה בהרבה ארגונים שההשראה והתשוקה נעלמות, אנשים פשוט מגיעים לעבודה והם פשוט עובדים. הלמה נשכח ככל שהארגון גדול יותר. כשהארגון עדיין קטן משתמשים הרבה יותר בהשראה, אהבה, רגש ולא רק בתמריצים או מניפולציות. יותר קשה לשמור על הלמה כאשר הארגון גדל.

כאשר הארגון קטן כולם נמצאים בקרבת המייסד המנהיג הכריזמטי "המתדלק" את כל מי שסביבו. נותן את התחושה שאתה חלק ממשהו מיוחד ומלבלב. כאשר הארגון גדל חל פיצול בין איך, מה לבין הלמה. כאשר ארגון גדל עליו להבין שהמייסד בשלב כלשהו לא יהיה, ויש למצוא את הדרכים האפקטיביות לשמר ולהעצים את החזון -את הלמה. כלומר שילוב של הלמה בתרבות הארגונית.

אתגר שעמו אנחנו מתמודדים ביד שרה בארגון עם 7000 מתנדבים, 122 סניפים ושירות ל- 800,000 פונים מידי שנה ל-30 שירותים שונים.


רשימת מקורות

  1. סימון סינק, ההצלחה מתחילה עם הwhy  ,2011

  2. יעקב ויטנברג, "נשמה" של ארגון -איכות ומצוינות באגודת יד שרה, משאבי אנוש יולי,1994

  3. יעקב ויטנברג, מה יכולים ארגונים עסקיים ללמוד ממלכ"רים –סיפורה של אגודת יד שרה, משאבי אנוש ינואר 1991

  4. יעקב ויטנברג, החזון הארגוני: מצפן או סיסמה סתמית, פ.א.י 14.07.2021;

  5.  יעקב ויטנברג, חשיבה מהמוח השלם להעשרת עבודתם של יועצים, עובדים ומנהלים בתהליכי פיתוח ארגוני ופתוח מנהלים, פ.א.י 27.06.2021

  6.  יעקב ויטנברג, יום הכיפורים של מערכת הבריאות מתקרב, פאי.17.07.2020

 

 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page