DESIGN THINKING
ככלי בייעוץ ארגוני
מנחה מירי גריסרו
תחום ה-DESIGN THINKING התפתח מאוד לאחרונה, ועבר טרנספורמציה לעולם העסקי. מהו DESIGN THINKING? המתודולוגיה המובילה בעולם לפתרון בעיות עסקיות מורכבות, פיתוח וייעול שירותים ו/או מוצרים והנעת חדשנות, בעזרת חוכמת הרבים. באמצעות Design Thinking נוכל לראות את העולם מזווית הראיה של הלקוחות שלנו כפי שהם חווים את הממשקים עם הארגון שלנו, המוצר, האנשים והטכנולוגיות. במסגרת הסדנה נתנסה במתודולוגיה, נבין כיצד היא יכולה לסייע בניהול שינוי, "יישור קו" ארגוני וחוכמת הרבים ללא היבטי ההיררכיה. הסדנה מבוססת על התנסות מעשית. כיצד עוזרת מתודולוגיית ה- DESIGN THINKING לתפקידו של הייעוץ הארגוני, בסדנה ניקח "TO GO" כלים מתוך המתודולוגיה לעולם הייעוץ, במהלך הסדנה נדייק את שאלת האתגר, נחווה את האתגר דרך הפרסונה, נבין את מסלול שחווה הפרסונה עם הארגון/תהליך נסכם את נקודות הכאב ונמצא יחד בעזרת IDIATION רעיונות יצירתיים לפתרון האתגר. נתנסה במתודולוגיה ונחווה יחד כיצד DESIGN THINKING יכול לעזור לארגונים לשבור SILOES, ליישם בצורה טובה יותר את הפתרונות, לפתח צוותים שעובדים יחד טוב יותר, ולעשות המטעה טובה יותר של השינויים. וכמובן, איך כל זה קשור לחדשנות ולייעוץ ארגוני
על המנחה:
מירי גריסרו - יועצת ארגונית ואסטרטגית. בעלת ניסיון רב בתכנון ויישום אסטרטגיה, ליווי מנהלים, הובלת תהליכי שינוי חוצי ארגון משלב אבחון הצרכים דרך בנית מתודולוגיה וניהול השינוי ועד להטמעתו. מנחה סדנאות בארגונים עסקיים, ציבוריים, אקדמיה, קהילות ועוד. בוגרת MBA מאוניברסיטת בן גוריון עם התמחות בפיתוח ארגוני, מנחת קבוצות ומנחת סדנאות Design Thinking.
טבע מוּקר במעשה הייעוצי - צוהר לגישת האקו-הוקרה (EAP)
מנחה ד"ר מלי נבו
יועצים ארגוניים, שפועלים בעידן של שינוי אקלים ובזירה מקצועית שבה תחום הקיימות מתפתח והופך לחלק משפה ארגונית-מקצועית, נדרשים לכישורים, חשיבה רב-תחומית ולמיומנויות חדשות מבוססות קיימות עמוקה, שעיקרם הכרה והוקרה אקולוגית. הדבר משתקף בטיפוח ראיית עולם מורכבת: מהמיקרו (יחסי אדם-טבע) ועד למאקרו (אקו-סיסטם חברתי-סביבתי). בסדנה נביא לקדמת הבמה את מרכיב ה "אקו" ביעוץ ארגוני, את ערכה של חשיבה אקולוגי חברתית-סביבתית עמוקה, לכדי נוכחות, את הטבע ואת מגוון היחסים עימו כמרכיב מהותי להבנה של יעוץ ארגוני מקיים (מיקרו-מאקרו) הכולל אתגרים והזדמנויות במציאות משתנה. בסדנה נפתח צוהר, נתרגל ונתנסה בחשיבה אקולוגית ביעוץ ארגוני. במסגרתה ניתן לקבל תובנות אישיות ומקצועיות שיכולו לסייע בעבודה הייעוצית.
בסדנה נפתח צוהר לקיימות עמוקה, נתרגל ונתנסה בחשיבה אקולוגית ביעוץ ארגוני. נעמיק במשמעות של ה"אקו", נכיר ונתנסה בגישת האקו-הוקרה (EAP). 1. בהיבט האישי- היחסים שלנו עם הטבע; 2. בהיבט הייעוצי-הדרכים שבהן ניתן לשלב את הטבע במעשה הייעוצי. במסגרתה ניתן קבל תובנות אישיות ומקצועיות שיסייעו בעבודה הייעוצית בעידן של שינוי אקלים.
נעשה זאת באמצעות לימוד רעיוני- תיאורטי ובעזרת התנסות חווייתית מעשית אישית וקבוצתית (in-out door) במודל האקו-הוקרה (EAP-eco appreciation perspective). מודל זה פותח על ידי ונחקר במהלך השנים האחרונות. הוא ממוקד ביחסי אדם-טבע ובטרנספורמציות מיטיבות בטיב היחסים. טרנספורמציות שמתאפשרות דרך טיפוח חוויות אותנטיות של הוקרה אקולוגית, תוך שילוב מרכיבים של זמן-מקום; יחיד-קולקטיבי. חלקה הראשון של הסדנה יתקיים Indoor בהרצאה חווייתית שתקנה יסודות רעיוניים ותיאורטיים מעגנים למודל האקו-הוקרה בהקשר האישי, הארגוני והייעוצי. חלקה השני של הסדנה יכלול התנסות מעשית חווייתית אישית וקבוצתית במודל ויתקיים outdoor. את סיום הסדנה נקדיש לעיבוד ולסיכום.
על המנחה:
ד"ר מלי נבו - מלווה אנשים, ארגונים וקהילות בתהליכי צמיחה וחיבור מיטיב לטבע. יועצת ארגונית לקיימות ומנחת טבע תרפיה מוסמכת. פיתחה, חוקרת ומלמדת את מודל האקו-הוקרה (EAP) לטרנספורמציות ביחסי אדם טבע. מרצה במכללה האקדמית תל אביב יפו.
כיצד ניתן לשלב שיקולים מוסריים הנוגעים להשפעת הארגון על מגוון בעלי עניין בקבלת החלטות בארגונים?
מנחה ד"ר סיגלית פסטרנק
הכלי המרכזי בסדנה הוא מודל מעשי לקבלת החלטות בנוגע לדילמות אתיות בארגונים. המודל כולל 7 שלבים: שלב 1- כלים לזיהוי והכרה בקיומה של דילמה דרך סימנים סביבתיים ואישיים, שלב 2 - כלים להגדרת הדילמה במונחים של ערכים מתנגשים, זיהוי בעלי עניין רלוונטיים וניתוח השלכותיהן של שתי אפשרויות מנוגדות לפעולה על בעלי העניין השונים, שלב 3, 4 - מתמקדים בכלים להתמודדות רגשית עם הקושי להכריע ולפעול מתוך כוונה ורצון טוב, שלב 5- שיפוט בעזרת מספר עקרונות מוסריים, הנלמדים במהלך הסדנה, שלב 6 - קבלת החלטה בעזרת ארבעה כללי החלטה, שלב 7 - אחריות מוסרית מעשית להחלטה שהתקבלה.
מטרת הסדנה: הקניית מודל ישומי לקבלת החלטות אתיות ותרגול המודל בקבוצות בנוגע לדילמות ארגוניות בתחום של פיתוח ארגוני בר קיימא (בתחום של HR והוגנות חברתית). המודל יכול לשמש ככלי לייעוץ למנהלים בארגונים וכהתערבות בתחום של קבלת החלטות בארגון. המודל יכול לשמש יועצים ארגוניים לצורך קבלת החלטות אתיות במסגרת פעילותם בארגונים.
נפתח בתרגיל להגדרת ערכים מובילים לפיתוח ארגוני בר קיימא, נמשיך בדיון בשאלה "עד כמה אנחנו אתיים?" לאתגור החשיבה על אתיקה ברמה האישית, נקיים דיון על הסיבות לקושי לקבל החלטות אתיות והוצאתם לפועל בארגונים (על בסיס מקרה אמיתי), נתנסה בקבלת החלטה לגבי דילמה ארגונית והסיבות להחלטה בעזרת סקר אנונימי (מנטימטר) ונגבש בעזרת הסיבות שעלו עקרונות לשיפוט מוסרי. לאחר מכן, נכיר את שלבי המודל והכלים המעשיים עבור כל שלב (הסברים בשילוב דיון), בחלק האחרון של הסדנה נקיים תרגול מונחה בקבוצות ליישום המודל על דילמות אמיתיות ושיתוף תוצרי הדיון במליאה, נסיים בתובנות / שאלות של המשתתפים שעלו במהלך הסדנה.
למצגת של ההרצאה
על המנחה:
ד"ר סיגלית פסטרנק - בעלת תואר שלישי בהתנהגות ארגונית מאוניברסיטת ת"א. עבודת המחקר שלי עוסקת בקבלת החלטות אתיות בארגונים. מרצה לאתיקה בייעוץ ארגוני בלימודי תואר שני בפיתוח וייעוץ ארגוני במכללת עמק יזרעאל. מרצה לאתיקה בארגונים ובהכשרות של בכירים. בעלת כ- 15 שנות ניסיון בהנחיית קבוצות לפיתוח מנהלים ועובדים בארגונים במגוון ארגונים במשק הישראלי.
זרקור טכנולוגי לארגון
מנחה יואב קירש
בסדנה נציג כלי אבחוני חדשני המאפשר לבצע אבחון מקוון, נוח, חסכוני בזמן ניהולי יקר ומאפשר להתבונן על הרבדים שמתחת לפני השטח בארגון. נזדקק למעגל כסאות, מקרן, מסך רשת אינטרנט זמינה, לוח וטושים ומחשב נייד אישי שיביא עמו כל משתתף. פרטים נוספים כל ספוטלייט: www.thespotlightsystem.com הערך המרכזי של הסדנה: הקניית כלי מעשי להתערבות, באמצעותו ניתנת היכולת לחשוב באופן חדשני ויצירתי על הכניסה לארגון ועל שלב האבחון הארגוני. זאת תוך התנסות בכלי חדשני, ידידותי למשתמש, חסכוני בזמן ניהולי יקר, הנותן ליועץ נתונים משמעותיים באופן נגיש ונוח.
הסדנה תכלול חלק תיאורטי שיתאר את עקרונות האבחון הטכנולוגי לעומת האבחון הקלאסי. לאחר מכן, נסביר את משמעות הסמוי בארגון והחשיבות שבחשיפתו ותקשורו לארגון כחלק מהאבחון. נקיים התנסות במערכת כמשתתפים ולאחריה נעבוד בקבוצות קטנות על מקרה CASE STUDY בו נציג תוצאות אבחון במערכת ספוטלייט אותן ננתח, נפיק משמעויות גלויות וסמויות; נגדיר אתגר.ים מרכזי.יים לעבודה בארגון הנבדק.
על המנחה:
יואב קירש - מייסד ויועץ באקספרטיק www.expertyk.com המציעה פתרון כולל : מיפוי ואיתור צרכים, תכניות פיתוח ולמידה , יישום והטמעה. בעל ניסיון של מעל 30 שנה כיועץ ארגוני-עסקי, מנחה קבוצות וכמנהל בכיר בארגונים עסקיים; מנחה ויועץ למנהלים בכירים ולהנהלות באסטרטגיה, עבודת ממשקים, ניהול ומנהיגות. יו"ר אפק (ארגון, פרט, קבוצה). מרצה במוסדות אקדמיים מובילים.
עוד על המנחה
לא רק קורונה - חיסון קוגנטיבי כלי חובה בפיתוח ארגוני בזמני אי ודאות
מרצים פרופ' גדי רביד וד"ר אורית לוריה
בהתבסס על התאוריות בתחום הלחצים (לזרוס ואחרים) , ועל המציאות בה עובדים רבים נדרשים להתמודד על לחצים שונים בתוכנם ועוצמתם (מצוותי רפואה, צוותי הוראה , עובדי HIGH TECH ואחרים) ודרישות רבות ואף סותרות, פותח מודל קוגנטיבי להתמודדות עם הלחצים. המודל מדבר על התמודדות הפרט והארגון באופן מוסדי ובאופן עצמאי. המודל מדבר על מניעה ולא על טיפול אחרי האירועים ולכך גם אפקטיביות אישית וגם אפקטיביות ארגונית, בוודאי בעולם הנוכחי.
מטרת הלמידה הן להקנות ידע על המודל עצמו, הן להראות כיצד המודל משתלב בתהליכי פיתוח וייעוץ ארגוניים בעולם משתנה, מהיר וכאוטי והן ללמד אנשים (ברמה האישית) כיצד להמנע מכניסה ללחצים לא אפקטיביים. המודל הוא מודל לחיסון מלחצים.
על המרצים:
פרופ' גדי רביד - סגן נשיא אקדמי ב- UIBE - השלוחה של האוניברסיטה הסינית בארץ. שימשתי כדיקאן בית ספר למינהל עסקים, בנקאות ושוק ההון באקדמית נתניה. בעבר סמנכ"ל משאבי אנוש, מנכ"ל ואני בעלים של חברת ייעוץ לפיתוח וייעוץ ארגוני מזה 35 שנה. פרסמתי מאמרים ופרקים בספרים בארץ ובעולם. אני יו"ר משותף בפ.א.י.
ד"ר אורית לוריה - פסיכולוגית מחקרית ורפואית מאוניברסיטת בר אילן. אורית פיתחה את השיטה של חיסון מלחצים ומזה 35 שנה מעבירה אותה בצבא ובשנים האחרונות במסגרות אזרחיות. אורית פרסמה בנושא ספרים ומאמרים ולימדה את השיטה במסגרות אקדמיות (תל אביב, הדסה, האקדמית נתניה). אורית זכתה לפרס הרמטכ"ל ופרס מפעל חיים בנושא.
שינוי DNA ארגוני ואישי במגה פרויקט - מציירים את העתיד
חקר מקרה
מנחה אילנית גרין
מיזוגים ארגוניים מצריכים שינוי ב DNA הארגוני והאישי, לצד מיזוג התהליכים נדרשת בניית תרבות ארגונית חדשה.
לרב במיזוגים ארגוניים באזרחות עוסקים במיזוג מעולם תוכן זהה לדוגמא : מוצרי שטראוס עלית. אך מה קורה במיזוג של עולמות תוכן שונים במגה פרויקט צבאי ? מיזוג של מזון, ציוד רפואי, ציוד פרט ויחידה, אמצעי לחימה ודלק ועל כל זה שילוב של זכיין חיצוני מהאזרחות.
איך מבצעים קפיצה של 40 שנה בכלל ההיבטים תוך 4 שנים שבונים את המרכז הלוגיסטי הכי גדול במזרח התיכון?
איך שינויים ב DNA ארגוני ואישי עוברים את אותו תהליך של כאב, מעבר, התמודדות, שינוי מסלול מחדש, קביעת הנחות יסוד חדשות בהתאם לשינויים. ובעיקר קבלת החלטות, למידה, תקשורת, מעורבות בעלי עניין ומציאת כלים מנטאליים להתמודדות עם שינויים : ארגוניים ואישיים.
חקר המקרה יתמקד במודל של Transformation change manager המתמקד בכמה גורמים: External Environment - כיצד הפרויקט משפיע על הסביבה ? גידול בפעילות כלכלית ופיתוח תעסוקה בפריפריה, בנייה ירוקה והשפעה על איכות הסביבה ואיך כל זה ישפיע על הארגון פנימהMission and Strategy - כיצד ניתן לתכנן את התמונה הכוללת ולנהל אותה - מנהל השינוי הוא ה owner של התמונה הכוללת של הטרנספורמציהLeadership - אילו יכולות מצריכות למנהיגות בשינויOrganizational Culture - כיצד בונים תרבות ארגונית חדשה המשפיעה על התנהגות העובדים והארגוןStructure - כיצד שינוי מבנה ארגוני מהיררכי למטריציוני משפיע על תהליכים ואנשים
חקר המקרה בשילוב סרטונים, מודלים ודוגמאות יישומיות מאפשר:
- חשיפה לליווי שינוי של מגה פרויקט בשילוב של ארגון פרטי וצבאי - הכרת מודלים שונים לטרנפורמציה ארגונית מלווה בדוגמאות מהשטח - הכרות מודל PPP - Private Public Partnership ולמידה מארגונים מקבילים - הכרות עם מודל פיתוח ארגוני בסיפוק של צרכי הווה מבלי להתפשר על צרכי העתיד - השפעת הפרויקט על הסביבה החיצונית בהיבט כלכלי ופיתוח הסביבה
על המנחה:
אילנית גרין - בת 47, ב- 5 שנים האחרונות אני ראש מדור פיתוח ארגוני של מגה פרויקט בצה"ל. לפני הצבא 7 שנים עצמאית בהוראה באקדמיה וייעוץ ארגוני בארגונים.7 שנים בהייטק כ- HRC באמדוקס וי.ב.מ, 4 שנים בקינן שפי.
תהליך אסטרטגי בסיוע כלים דיגיטליים
מנחות אביטל שכטר וגלית יחיא צפדיה
* השתתפות בסדנה מחייבת את המשתתפים בהבאת לפטופ לשלב ההתנסות
בעקבות הקורונה נוצר מתח בין הצורך של הארגונים להשתנות ולהתאים את עצמם למציאות חדשה לבין חוסר היכולת לבצע תהליכים אסטרטגיים מוכרים באותו מרחב פיזי. אנו בשתיל ליווינו תהליכים אסטרטגיים בארגוני שינוי חברתי ופיתחנו יחד עם שותפה משתיל (תמר אמיר) חוברת דיגיטלית ומשולבים בה כלים דיגיטליים שונים. לתהליכים האסטרטגיים ההיברידים אותם פיתחנו בשתיל יש המון יתרונות, מעבר לחיסכון בזמן והתאמה לשינויי אקלים (חיסכון בנסיעות), כמו היכולת להשתתף מכל מקום בעולם.
בעולם ה vuca אנו, היועצות הארגוניות, נדרשות לבצע התאמות תכופות ולהתאים את תהליכי הייעוץ לעולם המשתנה תדיר. המדריך לליווי תהליכים אסטרטגים פותח כחוברת שיתופית של מחלקת פיתוח יכולות בשתיל המשתנה כל הזמן ומשלבת כלים דיגיטליים המאפשרים לבצע תהליכים השתתפותיים, דיאלוגיים, מרחוק. המדריך פותח בהשראה של מספר תיאוריות, אשר המשותף להן היא התפיסה שהחוכמה נמצאת בכל חלקי הארגון ואינה מרוכזת במקום אחד בלבד.
בסדנה נכיר תהליך אסטרטגי היברידי, המשלב כלים דיגיטליים ומאפשר לבצע תהליך דיאלוגי, השתתפותי, בתוך ארגון.
על המנחות:
אביטל שכטר - רכזת תחום הייעוץ הארגוני בשתיל. יועצת ארגונית ומנחת קבוצות. מתמחה בחשיבה אסטרטגית במגזר השלישי. בעלת תואר שני בהצטיינות בסוציולוגיה ארגונית ובוגרת התוכנית הדו-שנתית להכשרת מנחי קבוצות.
גלית יחיא צפדיה - יועצת ארגונית ומנחת קבוצות. יועצת בשתיל יותר מעשור ומלווה ארגונים והתארגנויות. בעברי חברת ועד ביקורת בארגוני שינוי חברתי ושותפה להקמת של עמותת הגר, חינוך דו לשוני לשיוויון בנגב. חברת מערכת הבלוג והפודקאסט של שתיל.
פיתוח מנהיגות בעידן של עבודה מרחוק
מנחה ליאור כהן
מגבלות הקורונה יצרו אתגר של פיתוח מנהיגות ללא יכולת להיפגש פנים אל פנים אלא באמצעות כלים דיגטליים. עצם תהליך הלמידה מעורר אתגרים הדרכתיים/הנחייתיים מחד ואתגרים מקצועיים (תכניים) מאידך. ניתוח המקרה יציג 6 אתגרים של פיתוח מנהלים באמצעות פלטפורמות דיגיטליות (הכשרה בזום) ואמצעים טכנולוגיים לאוכלסייה של מנהלים בארגון מבוזר וכיצד ניתן להתמודד עימם. נציג תהליך שבוצע בארגון מבוזר, את טכניקות ההנחייה ואת הכלים בשימוש ואת הדילמות המרכזיות כפי שהשתקפו בתהליך הנ"ל. שאלות העבודה שהמקרה מעלה הוא מה היא תפישת המנהיגות האפקטיבית בעולם של עבודה ולמידה מרחוק? מהם האתגרים בבואנו לפתח מנהיגות באמצעים של למידה מרחוק? כיצד משתנה תפקיד היועץ בתהליכי למידה מרחוק? מטרות הפעילות: - מתן אוריינטציה לאתגרים עימם נדרש להתמודד יועץ בבואו לפתח מנהיגות בארגונים מבוזרים, כאשר מרבית
הלמידה נעשית ONLINE - הקניית מודל יישומי לתהליך בניית ההתערבות והבניית תהליכי הלמידה - הכרת מודל הנחייה של למידה קבוצתית ONLINE
על המנחה:
ליאור כהן - מנכ"ל משותף בחברת OD פיתוח ארגוני. מנהל תחום פיתוח מנהיגות. MA בסוציולוגיה, התמחות בפיתוח ארגוני מערכתי, כ- 15 שנות ניסיון כיועץ ארגוני.
הרצאות TED קצרות
תפקיד היועצים הארגוניים במימוש ההזדמנויות בעולם המשתנה
תפקידו של הייעוץ בהובלת שינוי מדרגה שלישית
מרצה ד"ר שי בן יוסף
הרצאת טד המבוססת על פרק 12 בספרי ניווט במורכבות. שינוי מדרגה ראשונה נעשה במסגרת הכללים הקיימים, מתאים למצבים פשוטים. שינוי מדרגה שניה הוא מעבר מהכללים הקיימים לכללים אחרים, נדרש במצבים מסובכים. שינוי מדרגה שלישית הוא מעבר מהכללים הקיימים לעולם ללא כללים מזוהים, מתאים למצבים מורכבים. הובלת שינוי מדרגה שלישית שונה מגישות מסורתיות להובלת שינוי בכך שהיא מבוססת על התנתקות ממושך (Attractor) קיים, מציאת שאלה הממקדת את מהלך השינוי, יצירת תנאים להתארגנות עצמית, ואיתור מושך חדש. הנעת שינוי מדרגה שלישית נשענת על פעולה סימולטנית, למידה מכישלונות והצלחות קטנות והרחבת (Scaling) המודלים המוצלחים.
הובלת שינוי היא עיסוקם המרכזי של יועצים ארגוניים. בהובלת שינוי במציאות מורכבת, משבשת ומפתיעה אי אפשר להסתפק בשיטות המסורתיות והסדורות. הגישה והפרקטיקות להובלת שינוי מדרגה שלישית יתנו למשתתפים נקודת מבט רלוונטית ועדכנית להובלת שינוי במציאות מורכבת
על המרצה:
ד"ר שי בן יוסף - סוציולוג, מומחה לפיתוח ארגוני וקהילתי במציאות מורכבת. 20 שנות ניסיון בייעוץ למנהלים, צוותים וארגונים. מחבר הספר "ניווט במורכבות - מסע בעולם מפתיע"מלמד בבי"ס למנהל עסקים במכללה האקדמית קריית אונו, בתכניות מ"א לייעוץ ארגוני באוניברסיטת חיפה, ובמכללה למנהל.
"איי" (islands) הוודאות בתוך אי הוודאות: מחשבות על קודים אתיים והסתגלות של פרופסיה מתהווה ונזילה בעולם משתנה
מרצות לילך זוהר ואלנה צ'רביצ'ניה
בהרצאה נבחן את העוגנים הפרופסיונליים עליהם יועצים ארגוניים יכולים להישען בבואם לעסוק בייעוץ בעולם משתנה. נבקש להציע כי למרות השינויים המהותיים שחוו ארגונים ואנשי מקצוע בתקופת משבר הקורונה, לפרופסיית הייעוץ הארגוני יש כמה עוגנים שלא השתנו - כמו תפקידי היועץ והערך שנותן ללקוחותיו, וכן נתבונן על הקודים האתיים כעוגנים להגדרת זהות מקצועית ויחסים עם הלקוחות/המסתייעים. הדיון יתבסס על מסקנות מרכזיות משתי תזות למוסמך - האחת עסקה בקודים האתיים של מקצועות הסיוע, והשנייה עסקה בהסתגלות של הייעוץ הארגוני בתקופת משבר הקורונה. המחקרים התבססו על תיאוריות של פרופסיות, קודים אתיים ואתיקה מקצועית וכן תיאוריות על משברים, מצבי חירום והקשר לארגונים ולפרופסיות.
על המרצות:
לילך זוהר - חוקרת חברתית יישומית, במכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל, ויועצת קריירה, בחברת "צומת". בעלת תואר שני במגמה ללימודי הארגון ותואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ובמדע המדינה מן האוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת תיזה למוסמך בנושא: הסתגלות פרופסיות בתקופות משבר: הייעוץ הארגוני בתקופת הקורונה, בהנחיית פרופ' ישראל כ"ץ.
אלנה צ'רביצ'ניה - יועצת ארגונית בעלת תואר שני במגמה ללימודי הארגון ותואר ראשון במנהל עסקים ויחב"ל מהאוניברסיטה העברית. עבודת תזה למוסמך בנושא: התנועה בין הדמיון לשונות של האתיקה במקצועות הסיוע, בהנחיית פרופ' גילי דרור. חברת צוות ייעוצי ב"פאזל ישראלי-לקידום גיוון תעסוקתי" ב-"שתיל", שמטרתו לסייע לארגונים בהטמעת תפיסה ופרקטיקות של גיוון והכללה.
חשיבה מערכתית ככלי ייעוצי רלוונטי למציאות משתנה
מרצה לילך דורה
למצגת של ההרצאה
"הקושי אינו להגות רעיונות חדשים, אלא להשתחרר מרעיונות קיימים" – ג'ון קיינס מגפת הקורונה העמיקה את התובנה שכולנו מחוברים ברשת בלתי-נראית. היא סיפקה דוגמה חיה לאירוע בעל רמת אי-ודאות גבוהה ולחשיבות של העדפת שימור ערכי היסוד של המין האנושי על פני עקרונות תחרות השוק וכיו"ב. הכלי המוצע בהרצאה מבוסס על מודל הקרחון ככלי עבודה מתוך ספרו של אבי אלטמן "לחשוב מערכת", ומודל חשיבה מערכתית של פיטר סנג'י. המתודולוגיה להובלת שינויים במציאות מורכבת מבוססת גם על מודל לדינמיקה מערכתית של ג'ון סטרמן. ההרצאה מבוססת על ניסיון מעשי בהתערבויות באמצעות כלי זה להובלת תהליכים אסטרטגיים ושינויים ברמת מדינה, חברה אזרחית וגופים עסקיים.
ההרצאה תקנה שפה וכלים יישומיים להובלת תהליכי התערבות אפקטיביים במציאות משתנה. יועצים ארגוניים ילמדו את תפיסת החשיבה המערכתית ככלי עבודה ייעוצי משמעותי בעידן של ימינו כולל הסיבות לחשיבותה של חשיבה מערכתית בהתערבות ייעוצית דווקא בעידן זה. כמו כן, הם יזכו להכיר מניסיון כלי התערבות רלוונטיים להובלת תהליכים מערכתיים במציאות משתנה.
על המרצה:
לילך דורה - מנהלת מכון מעברים, יועצת ארגונית ומנחת קבוצות בכירה.מובילה תהליכי שינוי מערכתיים, אסטרטגיים ומבניים.בעלת ניסיון של מעל 20 שנה בתחום. תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון, תואר שני בהתנהגות ארגונית מאוניברסיטת ת"א - הפקולטה לניהול ע"ש רקאנטי, לימודי תעודה להנחיית קבוצות בתל"מ ותעודה מטעם קורס דירקטורים.
יעילות, נגטיביות ומה שביניהן - האם עולם העבודה באמת השתנה?
מרצה עופר אופיר
ההרצאה תעסוק בשאלה האם עולם העבודה באמת השתנה כך שהאדם-העובד אכן נמצא במרכז והאם הוא נתפס כעובד או כאדם? אתייחס לתובנות מהרצאה אותה נשא ויקטור פרנקל בה העמיד את האדם כתכלית ולא כמשרת תכליות אחרות - גם בעולם העבודה. אטען שלמרות השינויים הרבים בעולם העבודה, עדין קיימות התנהגויות שאינן שונות מההתנהגויות שאפיינו מקומות עבודה של תחילת ואמצע המאה הקודמת אלא שהן באות לידי ביטוי בצורות אחרות. אתאר את ההתמודדות שלי עם הנושאים האלו כמנכ"ל של חברה תוך ניסיון לשנות תפיסות והתנהגויות ניהוליות, אתבסס הן על המודל לאבחון תרבות ארגונית של שיין והן על תובנות מהגישה הפסיכואנליטית-מערכתית ועל מחשבות שקיימות לגבי מה מניע אנשים.
אטען שתפיסות של יעילות ונגטיביות מערערות את מיקומו של האדם בארגון ומייצרות פרקטיקות ניהוליות בעייתיות.
ייחודה של ההרצאה בכך שאינה מזווית היועץ אלא ממבטו של הנועץ וככזו תציג כלים שחוויתי בתהליך הניסיון לשנות תרבות ארגונית לכזו השמה את האדם במרכז ולא כסיסמא.
על המרצה:
עופר אופיר - ניהלתי חברה תעשייתית, בחברה עשיתי תהליך של טיפול בתרבות הארגונית בליווי של ייעוץ חיצוני תוך עיסוק בכל רבדי התרבות מתפיסות ואמונות דרך הערכים וכמובן ההתנהגויות.כיום מנהל חברה נוספת המהווה אתגר ניהולי מורכב.בעברי הייתי בתפקידי פיקוד בכירים בצה"ל.
בעל תואר שני במנהל עסקים. בוגר התוכנית לייעוץ ארגוני בגישה הפסיכואנלטית-מערכתית.
コメント