top of page

כלים דיאלוגיים בפיתוח ארגוני- מתודת Dragon Dreaming

פינת חמישי ב-17:00 לקהילה-13.6.2024

אחה"צ טובים :)

פינת חמישי ב-17:00

פרק חמישי בסדרה: כלים דיאלוגיים בפיתוח ארגוני


בפרקים הקודמים עסקנו במתודות קפה עולמי, קפה פרו-אקטיבי שיטת המרחב הפתוח וכן במתודת Lego Serious Play


בפרק זה אנחנו נכיר את מתודת ה-Dragon Dreaming. או בעברית-חלימת הדרקון


רקע להתפתחות השיטה


הרקע הפילוסופי וההיסטורי של חלימת הדרקון נמצאת בחוכמת העמים האבוריג'יניים של מערב אוסטרליה. המתודולוגיה עצמה פותחה על ידי ג'ון קרופט ואשתו, ויויאנטה אלנה ז"ל. השיטה ושואבת השראה ממנהגי "זמן החלום", מושג רוחני קדום שבו האבוריג'ינים רואים את העולם כחלום שבו כל היצורים קשורים זה לזה באופן אינטראקטיבי ופעיל.


זמן החלום, או "The Dreamtime", מתאר מציאות שבה הזמן והמרחב מתמזגים, וההיסטוריה התרבותית והאגדות המיתולוגיות של העם האבוריג'יני משמשות כמדריך לחיים ולפעולה בהווה. בהשראת תפיסות אלו, חלימת הדרקון כמתודה מקדמת את רעיון שיתוף הפעולה הקהילתי, האחריות המשותפת ליצירה והצמיחה האישית דרך תהליכים שבהם כל אדם הוא חלק ממעגל גדול יותר.


שיטת חלימת הדרקון רלוונטית הן לתהליכים של ניהול פרויקטים והן לעבודה קהילתית, בה התכנון והביצוע של פרויקטים מתבצעים באופן שבו כל המעורבים מרגישים כי הם חלק מהצלחה משותפת ומשפיעה, תוך שמירה על ערכים של כבוד הדדי ותמיכה רוחנית.




תהליך העבודה כולל 4 שלבים:


שלב ראשון-חלימה

כל פרויקט מתחיל בחלום. ובכל חלום יש "דרקון"- אותו אתגר או בעיה שצריך לטפל בה על מנת להפוך את החלום למציאות. בין אן מדובר באתגר טכנולוגי, אנושי, כלכלי או הכל יחדיו.


ההערכה היא ש-90% מהרעיונות נחסמים בשלב זה. חוסר אומץ, פחד מכישלון, דחיינות, חוסר ביטחון, אזור פאניקה וחוסר ביטחון רבים אחרים מונעים ממך לעשות את הצעד הראשון.



שלב שני- תכנון

בשלב זה, השגת החלום מהשלב הראשון מתחלקת למספר שלבים:


הגדרת משימות- כדי לעשות זאת, יש לענות על השאלות הבאות:

- "מה בדיוק צריך לעשות כדי להגשים את החלום?"

"אילו משימות כדאי לתעדף?"

-יצירת יעד לפרויקט.


לפי שיטת Dreaming Dragon, מטרת הפרויקט צריכה להיות תמציתית, מקיפה, בלתי נשכחת, מעוררת השראה ומנוסחת לאחר הגדרת המשימות.


לאחר מכן יוצרים לוח פרויקטים, שעוזר לחלק משימות לפרויקטים קטנים יותר בתוך צוות, או המוקצה לאדם אחד בלבד. לפי שיטת Dragon Dreaming, מי שאחראי על הגשת הפרויקט צריך להיות זה שמקבל הכי הרבה השראה מהמשימה.


שלב שלישי- ביצוע

קל לרדת מהמסלול בשלב היישום. יתרה מכך, רוב הרעיונות העסקיים לא מצליחים להחזיק מעמד יותר משלוש שנים. זה קורה לעתים קרובות בגלל היעדר אפשרויות מדרגיות/תכנון יעיל או שחיקה של המייסד. חשוב לעקוב אחר ההתקדמות, ולעקוב אחר ציר הזמן והוצאות התקציב. נוסף על כך, חיוני להעריך כיצד נסיבות חיצוניות עשויות להשפיע על יישום הפרויקט, לדעת כיצד הצוות שלך מתקדם ולבדוק באופן קבוע אם אתה מתקדם לעבר תוצאות החלומות שלך.


איך לוודא שהפרויקט שלך בדרך הנכונה? סקור משימות מדי שבוע על ידי מענה על השאלות הבאות:

מה קיווית להשיג בשבוע שעבר?

השגת את זה?

אילו משימות חדשות אתה מתכוון לסיים עד השבוע הבא?

מי צריך להיות מעורב בזה?

מי עוד יכול להיות מעוניין לעבוד איתך על המשימות הללו?

איך אתה מתכוון לערב את אותם בעלי עניין שאתה הכי צריך? אילו משאבים אתה צריך כדי להשלים את המשימה? מהי הדרך הטובה ביותר למצוא משאבים אלו?

מתי המועד האחרון?

מתי יש לספק את תוצאות העבודה שלך?


שלב רביעי- חגיגת הצלחות והערכה

אם לא תקדיש זמן לעצור ולהרהר במה שנעשה, איך תתכנן תוכניות טובות יותר לעתיד? לחגוג ולהעריך הם מהמאפיינים העיקריים של שיטת חלימת הדרקון.


"חגיגה" לא אומר שאתה צריך לערוך מסיבה לאחר סיום הפרויקט. זה דווקא רגע שבו אתה משקף ומביע הכרת תודה. חגיגת ניצחונות קטנים וגדולים לצד כישלונות היא חוויה חיונית לעבור. חשוב מכך, חשוב לדון עם הצוות על כל העליות והמורדות של הפרויקט שהושג ולחשוב יחד על הלקחים שנלמד







הייחודיות של השיטה, מעבר לחיבור שלה לתפיסות קהילתיות והיסטוריות, זו שימת הדגש על חלימה ועל חגיגה והוקרת תודה בתור כלים חיוניים ומשמעותיים בתהליכי עבודה ויצירה.


מצורף קישור לסרטון קצר של יוצר השיטה, בו הוא מסביר את הייחודיות שלה.


וחוברת העמקה של השיטה שנמצאת באתר דמוקידע למי שמעוניין ליישמה.



סופ"ש מצוין!


חבר הנהלת פ.א.י ומוביל "סיירת החברים" של העמותה



Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page