top of page

איך להפוך משבר לקפיצת מדרגה: הסוד של נסים טאלב

עודכן: 31 ביולי

יש רגע מעניין בחיי כל חברה כשמישהו אומר במשרד: "אנחנו בבעיה". אפשר לראות איך החדר מתחלק לשני סוגי אנשים - אלה שמתחילים להיכנס לפאניקה, ואלה שלפתע מתחילים לזרוח. אותם אנשים שזורחים? הם מבינים משהו בסיסי על איך העולם עובד.


נסים טאלב, הכלכלן הלבנוני-אמריקאי שחזה את משבר 2008, קרא לתופעה הזו "Antifragility" - יכולת לא רק לשרוד זעזועים, אלא להתחזק דווקא בגללם.


כפי שהוא מסביר: "הדבר העמיד מתנגד להלמות ונשאר זהה; הדבר האנטי-שביר משתפר".


תחשבו על זה ככה: כוס חרסינה היא שבירה - תזרקו אותה על הקיר והיא תתנפץ.

בונקר הוא עמיד - תזרקו עליו פצצות והוא יישאר עומד (עד נקודה מסוימת). אבל מה זה הדבר שמתחזק כשמזרקים עליו פצצות? זה מה שטאלב מכנה Antifragile 


הסיפור מאחורי הרעיון


טאלב הבין את זה כששעות רבות בתור סוחר אופציות הוא ראה איך חברות מסוימות לא רק שורדות משברים, אלא יוצאות מהם חזקות יותר.

התזה שלו פשוטה: בעולם רעוע עם הרבה אי-ודאות הרסנית, האסטרטגיה הכלכלית החכמה היא להיות Antifragile.. בלתי-שביר.


דוגמה מושלמת? אמזון בקורונה.

כשכולם נכנסו לבידוד, המכירות שלהם זינקו לשמיים.

למה? כי הם בנו מגוון עסקי רחב שכולל מחשוב ענן, סטרימינג וקמעונאות - עמידים בפני תנודות השוק. הם הכינו את עצמם בדיוק למשבר הזה, בלי לדעת שהוא יגיע.


האמת על גישת ה-Barbell


אחד הכלים החכמים ביותר שטאלב הציע הוא אסטרטגיית הBarbell  

זה למעשה שילוב של שני קצוות - אחד בטוח ואחד ספקולטיבי.

במקום לשים הכל על אמצע הדרך (שזה המקום הכי מסוכן), אתם שמים 90% במשהו בטוח מאוד, ו-10% במשהו מסוכן מאוד עם פוטנציאל עצום. שימו לב- זו גישה שהולכת נגד האינסטינקט של רובנו!

למה זה עובד? כי אתם מוגנים מלמטה (כי רוב הכסף בטוח), אבל יכולים להרוויח הרבה מלמעלה. זה בדיוק מה שעושים היום חברות טק חכמות - הן שומרות על עסק הליבה היציב, ומקימות מעבדות חדשנות שמנסות דברים מטורפים.


הסוד של האופציונליות


טאלב מדגיש: ככל שיש לכם יותר אפשרויות, כך יש לכם יותר חופש להגיב לנסיבות בלתי צפויות.

זה לא רק עניין של "לא לשים את כל הביצים בסל אחד" - זה עניין של איך אתם חושבים על העתיד.

חברות Antifragile לא מנסות לחזות מה יקרה, הן מכינות את עצמן לכל מה שעלול לקרות. נטפליקס, למשל, התחילה כחברת השכרת דיסקים, בדואר! ואז עברה לסטרימינג, ואז נכנסה לייצור תוכן.

כל פעם שהשוק השתנה, היא הייתה מוכנה.


למידה מכשלים - הפתרון שאף אחד לא רוצה לשמוע


הנה החלק שהכי קשה לרוב המנהלים: חברות Antifragile מעלות בעיות באופן יזום ומרוויחות מהן. במקום להסתיר בעיות מתחת לשטיח, הן רואות בכל בעיה הזדמנות לשיפור.

טויוטה היא הדוגמה הקלאסית - היא ביססה את העיקרון של למידה מבעיות, עד כדי העלאתן באופן יזום. הם יצרו תרבות שבה אם עובד מזהה בעיה ולא מדווח עליה, זה נחשב לעבירה חמורה יותר מאשר אם הוא מדווח על 10 בעיות ביום.


הרעיון המסוכן של "יעילות"


הנה הדבר שהכי מפחיד מנהלים: בעולם של "ברבורים שחורים" (עוד מושג של נסים), אופטימיזציה אינה אפשרית. הטוב ביותר שניתן להשיג הוא הפחתת שבירות וחוסן רב יותר.

במילים אחרות - תפסיקו לנסות להיות יעילים מדי!

כל מנהל ששווה את משכורתו יודע שעודפים זה "בזבוז". אבל עודפים זה בדיוק מה שיציל אתכם כשהעולם יתפרק. השאלה היא איפה להחזיק עודפים - בכסף, באנשים, בטכנולוגיה, או בזמן?


איך עושים את זה בפועל?


במקום לתת לכם עוד מטריצה משעממת, הנה שלוש שאלות שכל מנהל צריך לשאול את עצמו:


  1. אם הדבר הכי חשוב בעסק שלי ייעלם מחר - האם אני אוכל להמשיך?

  2. אם הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לי יקרה - האם אני יכול לא רק לשרוד, אלא גם לצמוח?

  3. האם יש לי דרך להרוויח מהכאוס - גם אם אני לא יודע איך הכאוס הזה ייראה?


המסקנה הלא נוחה


חברות Antifragile הן אלו שלא רק שורדות בעתות משבר, אלא מתחזקות בעקבותיהן.

זה לא קורה בגלל מזל או כי הן "טובות יותר" - זה קורה כי הן מכינות את עצמן לכאוס בצורה מערכתית.

המשבר הנוכחי לא יהיה האחרון. והחברות שיצאו מהקורונה או מהמלחמה האחרונה חזקות יותר? הן כבר מכינות את עצמן למשבר הבא.

השאלה היא האם אתם מכינים את עצמכם איתן, או שאתם עדיין מקווים שהמשבר הבא לא יגיע. ספוילר- הוא יגיע.


יניב אלטרס- יועץ ארגוני
יניב אלטרס- יועץ ארגוני

תגובה אחת

דירוג של 0 מתוך 5 כוכבים
אין עדיין דירוגים

הוספת דירוג
smadarcois
smadarcois
12 ביולי
דירוג של 5 מתוך 5 כוכבים

👍

לייק
bottom of page